آموزش خیمه معرفت
خیمه معرفت یک جمع هویتدار، متشکل و بههمپیوسته از دانشآموزان یک مقطع تحصیلی به همراه یک مربی است. این دوره در راستای رسیدن به اهداف تربیتی مجموعه، با تکیه بر گفتگو محوری و ایجاد یک رابطه مؤثر بین اعضا و مربی، برنامهریزی میشود. هدف نهایی آن، پرورش دانشآموزانی کنشگر و فعال (تربیت حماسی) است.
خیمه معرفت یک قالب تربیتی است که هدف اصلی آن، تحقق بخشیدن به اهداف تربیتی مجموعه است. این دوره به عنوان یک جمع هویتدار (بین ۵ تا ۱۵ نفر) با اعضای یک مقطع تحصیلی، بر سه عنصر کلیدی هویت داشتن خیمه، ارتباط اعضا با مربی، و انسجام اعضا با یکدیگر تمرکز دارد. برای مثال، نامگذاری خیمه و خطاب مستمر اعضا با آن نام، به ایجاد هویت جمعی کمک میکند.
اهداف اصلی آموزشی:
تفکر: اولین هدف، آموزش چگونگی فکر کردن بر روی مسائل اساسی حیات (مانند "از کجا آمدهام آمدنم بهر چه بود؟") و تفکر قبل از اقدام است. این هدف منجر به خودیابی، توانایی تدبیر امور، و استقلال فکری میشود.
ایجاد انگیزه رشد و حرکت: پس از خودیابی، هدف این است که دانشآموز وادار به حرکت شده یا سرعت و مسیر حرکت خود را بهبود بخشد. این امر با شکوفایی فطرت (گوهر وجودی خداجو) و دغدغه رشد دائمی خود مربی محقق میشود.
معرفتافزاری: یادگیری معارف مختلف مورد نیاز، با این تذکر که مربی باید معارف اولویتدار و متناسب با سن را بیان کرده و دانشآموز را تشنه مطالعه و وصل به کتاب کند.
قدرت نقادی و توانایی برداشت: دانشآموز باید قدرت تشخیص سره از ناسره را داشته باشد، زود چیزی را نپذیرد یا رد نکند، و به اصطلاح ابنالدلیل شود. همچنین باید بتواند از متون، برداشت و تحلیل درستی داشته باشد.
قدرت سخنوری: ایجاد فرصت برای صحبت کردن، مناظره و تحمل شنیدن حرف مخالف در دانشآموزان.
این دوره بر خلاف منبر، گفتگو محور و دوطرفه است. مربی با تنظیم سناریو و استفاده از یک ایده شروع مناسب و محسوس، بحث را هدایت میکند و تلاش میکند تا به جای فکر کردن به جای دانشآموز، او را وادار به فکر کردن کند. در نهایت، خروجی کلی خیمه، تربیت یک مجاهد (کنشگر فعال) و نه یک فرد خنثی یا منفعل است.
مدرس و طراح اصلی دورههای تشکل یار نوجوان نخل
ایشان با بیش از ۱۷ سال سابقه مستمر، تخصصی و میدانی در حوزه تربیت نوجوان، موسس مجموعه «تشکل یار نخل» میباشند. تمرکز اصلی فعالیتهای ایشان بر آموزش مدیریت تشکل دینی با محوریت هیأت نوجوانانه استوار است.
بخشی از سوابق و تجربیات کلیدی ایشان:
موسس و مدیر «تشکل یار نوجوان نخل»
نویسنده و گردآورنده کتب تخصصی این حوزه
مسئول «هیأت دانش آموزی انصارالمهدی (عج) شهرکرد» (با بیش از ۱۵ سال سابقه فعالیت)
برگزیده «مهرواره هوای نو» به عنوان مدیر هیأت برتر
استاد جهانبازی در این دورهها، حاصل ۱۷ سال تجربه میدانی و دانش نظری خود در زمینه های محتلف را به صورت عملیاتی و کاربردی در اختیار مربیان و فعالان فرهنگی قرار میدهند.