آموزش طرح جامع معدنچی
«طرح جامع تربیتی معدنچی» یک بسته برنامهای کامل و پویا برای دانشآموزان ۱۰ تا ۱۷ ساله است که با هدف تربیت نیروی کنشگر و فعال طراحی شده است. این طرح با استفاده از «مدل تربیت حماسی» و با سه محور اصلی خیمه معرفت، هیأت و اردو ، تلاش میکند نوجوان را از یک دریافتکننده صِرف به یک «نجات غریق» و افسر جنگ نرم برای همسالان خود تبدیل کند.
معرفی کامل طرح جامع تربیتی معدنچی: از مصرفکننده تا کنشگر
آیا به دنبال یک برنامه تربیتی جامع و هدفمند برای نوجوانان ۱۰ تا ۱۷ ساله خود هستید؟ «طرح جامع تربیتی معدنچی» پاسخی دقیق به این نیاز است. این طرح بر خلاف مدلهای کانونی رایج که در آن نوجوان صرفاً «مصرفکننده» برنامههای آموزشی است، بر اساس «مدل تربیت حماسی» طراحی شده است. هدف ما ایجاد بستری برای کنشگری، عملیات و مسئولیتپذیری نوجوانان است تا استعدادهای درونی آنها (همچون معدن) کشف و استخراج شود.
🎯 ارکان و محورهای اصلی طرح معدنچی
این طرح جامع بر سه رکن اساسی استوار است که در کنار برنامههای متنوع علمی، مهارتی و ورزشی ، یک سیر تربیتی کامل را فراهم میکند:
۱. هیأت (محور اصلی طرح): هیأت برای ما تنها یک مراسم مذهبی نیست، بلکه بستری برای تمرین محبت به اهلبیت، ایجاد دغدغههای اجتماعی و مهمتر از آن، تمرین نقش نجاتغریقی از طریق پذیرش مسئولیت در برگزاری مراسم است.
۲. خیمه معرفت: این جلسات با هدف اصلی ارتقای «قدرت تفکر و اندیشهورزی» نوجوانان برگزار میشود. در خیمه معرفت، دانشآموز بهجای دریافت یکطرفه اطلاعات، بهصورت فعال در بحثها شرکت کرده و قدرت تحلیل و نقادی پیدا میکند.
۳. اردو (تفریحی، مهارتی، زیارتی): اردوها با هدف ایجاد نشاط و هیجان ، تعمیق ارتباط مربی و متربی و تقویت انسجام گروهی طراحی میشوند.
🗝️ چرا طرح معدنچی متفاوت است؟
نوجوان حماسی : سیر تربیتی طرح به گونهای است که نوجوان بهمرور از یک «شرکتکننده» به یک «کنشگر» فعال تبدیل میشود.
فرآیند گزینش دقیق: ما برای شروع، به دنبال جذب نوجوانان زبده و مستعدی هستیم که هسته اولیه توانمندی را برای اثرگذاریهای بعدی در سطح مدرسه و جامعه تشکیل دهند.
همراهی مستمر والدین: همراهی و توجیه والدین یکی از شاهکلیدهای موفقیت طرح محسوب میشود و ارتباطی جدی و مستمر با خانوادهها در طول دوره برقرار میگردد.
هدف نهایی ما در طرح معدنچی، تربیت نیروی تراز انقلاب است که بتواند در آیندهای نهچندان دور، به مرحله بازدهی و عملیات در جامعه، مدرسه و هیأت برسد.
مدرس و طراح اصلی دورههای تشکل یار نوجوان نخل
ایشان با بیش از ۱۷ سال سابقه مستمر، تخصصی و میدانی در حوزه تربیت نوجوان، موسس مجموعه «تشکل یار نخل» میباشند. تمرکز اصلی فعالیتهای ایشان بر آموزش مدیریت تشکل دینی با محوریت هیأت نوجوانانه استوار است.
بخشی از سوابق و تجربیات کلیدی ایشان:
موسس و مدیر «تشکل یار نوجوان نخل»
نویسنده و گردآورنده کتب تخصصی این حوزه
مسئول «هیأت دانش آموزی انصارالمهدی (عج) شهرکرد» (با بیش از ۱۵ سال سابقه فعالیت)
برگزیده «مهرواره هوای نو» به عنوان مدیر هیأت برتر
استاد جهانبازی در این دورهها، حاصل ۱۷ سال تجربه میدانی و دانش نظری خود در زمینه های محتلف را به صورت عملیاتی و کاربردی در اختیار مربیان و فعالان فرهنگی قرار میدهند.