اسلام ناب و تربیت خمینی محور
اسلام ناب و تربیت خمینیمحور | حجتالاسلام والمسلمین قمی: عبور از «اصلاح رفتار ظاهری» به «هویتسازی عمیق»، دغدغه اصلی این دوره است. با تکیه بر مکتب امام (ره)، بیاموزید که چگونه هیئت را از فضای تلقین خارج کرده و با به رسمیت شناختن عقلانیت و تکلیف نوجوان، بستر واقعی «قیام لله» را فراهم سازید. این نقشه راهی است برای تربیت نسلی که با عشقی دگرگونکننده، آماده مبارزه با یزیدهای زمانه و سربازی برای امام عصر (عج) است.
بازخوانی مانیفست تربیتی انقلاب اسلامی در دوره «اسلام ناب و تربیت خمینیمحور»
آیا فعالیتهای تربیتی ما تنها به تغییرات ظاهری و رفتارهای کلیشهای محدود شده است؟ حجتالاسلام قمی در این دوره، هدف نهایی تربیت را نه اصلاح پوسته، بلکه «تحول در هویت» و ایجاد عشق شدید به خدا (أَشَدُّ حُبًّا لِلَّهِ) میداند که ساختار وجودی انسان را دگرگون میکند.
محورهای استراتژیک این دوره عبارتند از:
انقلابیگری اصیل: تبیین اینکه انسان انقلابی، اهل داد و فریاد سطحی نیست؛ بلکه صاحب نگاه، نظریه و مسئولیت پایدار است.
نوجوان به مثابه انسان رشید: نقد نگاه کودکانگارانه به نوجوان؛ نوجوانان «مکلّف، عاقل و مسئول» هستند و هیئت باید کانون «تبیین و روشنگری» باشد، نه تلقین کورکورانه.
شاهراه قیام لله: بازگشت به وصیت اصلی امام (ره) یعنی «قیام برای خدا». هیئت باید نوجوان را در میدان واقعی مبارزه با ظلم (و نه فضاهای فانتزی) رشد دهد.
این محتوا برای مربیانی است که میخواهند فراتر از بازیهای تربیتی، نوجوانانی بسازند که در برابر یزیدهای جهانی (استکبار) استقامت کرده و حقیقتاً سرباز امام زمان (عج) باشند.
حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمد قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، از چهرههای برجسته و مدیری تحولگرا در عرصه فرهنگی انقلاب اسلامی محسوب میشوند. ایشان که دانشآموخته دکتری (سطح چهار) فلسفه از حوزه علمیه هستند، پیش از این سوابق مؤثری چون ریاست نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها را در کارنامه خود داشتهاند.
ایشان در سال ۱۳۹۷ با حکم رهبر معظم انقلاب، مسئولیت سازمان تبلیغات اسلامی را بر عهده گرفتند و مأموریتی کلیدی را برای بازآرایی و تحول در این نهاد، با تمرکز ویژه بر «جهاد تبیین» و استفاده از رویکردهای نوآورانه، آغاز کردند.
رویکرد اصلی دکتر قمی، تقویت و توانمندسازی جبهه فرهنگی مردمی، احیای نقش محوری مساجد، و بهرهگیری از ظرفیت عظیم هیئات مذهبی بهعنوان هستههای اصلی مقاومت و پیشرفت فرهنگی در جامعه است.