...

برنامه سازی تربیتی

این دوره به مربیان می‌آموزد که چگونه از «قالب‌محوری» (اجرای برنامه‌های تکراری) فاصله گرفته و به «هدف‌محوری» برسند. شرکت‌کنندگان تفاوت کلیدی «برنامه‌ریزی» (زمان‌بندی) و «برنامه‌سازی» (طراحی) را درک می‌کنند. هدف اصلی، آموزش طراحی خلاقانه و هوشمندانه فعالیت‌های تربیتی برای نوجوانان بر اساس اصول مشخص است.

فایل‌ها 2
سرفصل های آموزشی 2
زمان کل دوره 1 ساعت و 48 دقیقه
بازدید کنندگان 21 نفر
معرفی دوره

این دوره آموزشی، بر مفهوم کلیدی «برنامه‌سازی تربیتی» با تمرکز بر مخاطب نوجوان تمرکز دارد. هدف اصلی دوره، تمایز قائل شدن میان «برنامه‌ریزی» (زمان‌بندی فعالیت‌های مشخص) و «برنامه‌سازی» (فرآیند خلاقانه‌ی طراحی فعالیت‌ها) است. این دوره، رویکرد رایج «قالب‌محور» (اجرای برنامه‌هایی مانند هیئت یا اردو صرفاً به دلیل پیش‌فرض بودن) را نقد می‌کند.

هدف آموزشی اول، تغییر نگرش مربیان از «اجرای قالب» به «طراحی هدفمند» برای رسیدن به اهداف تربیتی (مانند شجاعت یا کنشگری) است. در این دوره، شش اصل بنیادین برنامه‌سازی تدریس می‌شودهدف‌محوری، مسئله‌محوری (شناخت محدودیت‌ها)، مخاطب‌شناسی (درک نوجوان امروز)، اولویت رشد در همه‌ی لایه‌ها(رشد مربی و کادر)، تطبیق بر شریعت و عملیاتی بودن.

هدف آموزشی دوم، ارائه یک مدل عملیاتی ۵ مرحله‌ای برای طراحی برنامه است که شامل: ۱. تعیین اهداف، ۲. لیست کردن محدودیت‌ها، ۳. احصای فرصت‌ها، ۴. اندیشه‌ورزی (طوفان فکری)، و ۵. نهایی‌سازی طرح می‌باشد. این دوره به مربیان می‌آموزد چگونه با «ترکیب» خلاقانه قالب‌های مختلف (مانند اردو، حلقه معرفت، مسابقه و...) یک «کپسول تربیتی» مؤثر طراحی کنند.

هدف آموزشی سوم، تأکید بر اهمیت «خلاقیت» و خروج از کلیشه‌ها، «توجه به جزئیات» اجرایی، و ضرورت «استمرار و نظم» در برنامه‌هاست. همچنین، شرکت‌کنندگان با انواع مدل‌های هدف‌گذاری (جامع، شایسته‌محور و مسئله‌محور) آشنا می‌شوند. در نهایت، این دوره به دنبال توانمندسازی مربیان برای «طراحی عملیات» تربیتی دقیق و مؤثر در مواجهه با چالش‌های پیچیده‌ی فرهنگی امروز است.

سرفصلها
دیدگاه و پرسش
ارسال دیدگاه یا پرسش
مدرس دوره

مدرس و طراح اصلی دوره‌های تشکل یار نوجوان نخل

ایشان با بیش از ۱۷ سال سابقه مستمر، تخصصی و میدانی در حوزه تربیت نوجوان، موسس مجموعه «تشکل یار نخل» می‌باشند. تمرکز اصلی فعالیت‌های ایشان بر آموزش مدیریت تشکل دینی با محوریت هیأت نوجوانانه استوار است.

بخشی از سوابق و تجربیات کلیدی ایشان:

  •    موسس و مدیر «تشکل یار نوجوان نخل»

  •  نویسنده و گردآورنده کتب تخصصی این حوزه

  •  مسئول «هیأت دانش آموزی انصارالمهدی (عج) شهرکرد» (با بیش از ۱۵ سال سابقه فعالیت)

  •  برگزیده «مهرواره هوای نو» به عنوان مدیر هیأت برتر

استاد جهانبازی در این دوره‌ها، حاصل ۱۷ سال تجربه میدانی و دانش نظری خود در زمینه های محتلف را به صورت عملیاتی و کاربردی در اختیار مربیان و فعالان فرهنگی قرار می‌دهند.