تربیت حماسی
این دوره بر نظامسازی و تشکیلات محوری در تربیت تمرکز دارد و با الهام از سیره نبوی و بیانات رهبری، تأکید میکند که تربیت نه فردی، بلکه ذیل یک "نظام" یا "کارخانه انسانسازی" شکل میگیرد. هدف اصلی، ساختاردهی به یک مجموعه تربیتی است که از طریق سطحبندی متربیان (خواص و عوام) و ایجاد انتظار رشد بالا، سرعت و سقف رشد کلی مجموعه را به حداکثر برساند.
این دوره آموزشی، با عنوان "تربیت حماسی و تشکیلاتسازی"، به مبانی نظری و گامهای عملی ساخت و مدیریت یک نظام تربیتی میپردازد. نقطه عزیمت بحث، تبدیل رویکرد تربیت فردی به تربیت تشکیلاتمحور است که در آن، تربیت هر فرد در گرو تربیت محیط و مجموعه قرار میگیرد (همانند تربیت محیط خانواده به جای تربیت تکتک فرزندان).
اهداف کلیدی آموزشی این دوره عبارتند از:
- آشنایی با مبنای تربیت نظاممند: درک این اصل که تربیت انبیا بهطور کلی نه صرفاً فردی، بلکه ایجاد یک نظام است که تربیت ذیل آن شکل میگیرد.
- طراحی ساختار خواصمحور: آموزش چگونگی سطحبندی متربیان و شناسایی "خواص" یا افراد مستعدتر، برای سرمایهگذاری ویژه فکری، معنوی، و مهارتی روی آنها.
- به حداکثر رساندن سرعت و سقف رشد مجموعه: تبیین نقش "انتظار از خویش" و تأثیر حضور خواص (همسالان قدرتمند) در ارتقاء خودکار انتظار و انگیزه رشد در سایر متربیان (عوام)، و چگونگی برجستهسازی هدفمند خواص بر اساس ملاک و معیار برای تأثیرگذاری مثبت بر جوّ عمومی.
- تعهد به تربیت حماسی: انتقال رویکرد "تربیت فعال و کنشگر" (حمله بهجای انفعال و مصونسازی) که متربی را به سمت اثرگذاری و اصلاح محیط پیرامونش سوق میدهد، نه صرفاً مصونماندن از محیط.
مدرس و طراح اصلی دورههای تشکل یار نوجوان نخل
ایشان با بیش از ۱۷ سال سابقه مستمر، تخصصی و میدانی در حوزه تربیت نوجوان، موسس مجموعه «تشکل یار نخل» میباشند. تمرکز اصلی فعالیتهای ایشان بر آموزش مدیریت تشکل دینی با محوریت هیأت نوجوانانه استوار است.
بخشی از سوابق و تجربیات کلیدی ایشان:
موسس و مدیر «تشکل یار نوجوان نخل»
نویسنده و گردآورنده کتب تخصصی این حوزه
مسئول «هیأت دانش آموزی انصارالمهدی (عج) شهرکرد» (با بیش از ۱۵ سال سابقه فعالیت)
برگزیده «مهرواره هوای نو» به عنوان مدیر هیأت برتر
استاد جهانبازی در این دورهها، حاصل ۱۷ سال تجربه میدانی و دانش نظری خود در زمینه های محتلف را به صورت عملیاتی و کاربردی در اختیار مربیان و فعالان فرهنگی قرار میدهند.