تربیت چه چیز نیست
این دوره با نفی تعاریف رایج (مانند اجتماعی کردن، عادت دادن یا شکوفا کردن استعداد) به بازتعریف تربیت میپردازد. مدل اصلی، تربیت حماسی و دانشآموز محور است که بر استقلال، شخصیتبخشی و مسئولیت نجاتبخش متربی (به عنوان فاعل تربیت خود و دیگران) تأکید دارد. هدف، توانمندسازی مربیان برای خروج از مدلهای انفعالی (گلخانهای و مصونیتساز) است
این دوره به صورت مبنایی و عمیق، به نفی تعاریف رایج و ناقص از تربیت (همچون علمآموزی، تغییر دادن، عادت دادن، دخالت کردن و سرعت بخشیدن به رشد) میپردازد و مرزهای آن را با مفاهیمی نظیر علم، اخلاق و آموزش جدا میکند. محور اصلی دوره، تمرکز بر فاعل درونی است، بر این اساس که شکفتن جایگزین شکوفاندن شود و تربیت را یک فرآیند خودبهخودی و فطری میداند که باید از درون متربی آغاز شود. دوره سه مدل تربیتی اصلی (گلخانهای، مصونیتساز و حماسی) را تشریح میکند و برتری رویکرد تربیت حماسی را بهعنوان الگوی تشکیلات دانشآموزی (اتحادیه) اثبات میکند. تربیت حماسی، دانشآموز را از یک مصرفکننده و منفعل (مدل گلخانهای) به یک «افسر جنگ نرم» و «نجاتغریق» (بر اساس دیدگاه رهبر معظم انقلاب) تبدیل میکند. زیربنای این مدل، شخصیتبخشی و تأکید بر کرامت نفس متربی است تا از او یک فرد مسئولیتپذیر در قبال خود و پیرامونش ساخته شود.
اهداف آموزشی دوره
شناخت مرزهای مفهومی تربیت: تمایز قائل شدن میان تربیت با مفاهیم مشابه نظیر علمآموزی، عادت دادن، اجتماعی کردن، آموزش و تغییر.
درک جایگاه فاعل در تربیت: فهم محوریت «شدن» درونی (شکفتن، راه افتادن، دینی شدن) در مقابل «کردن» بیرونی (شکوفاندن، راه بردن، دینی کردن).
معرفی و نقد مدلهای تربیتی: تحلیل نقاط ضعف مدلهای گلخانهای (انفعال و کنترل) و مصونیتساز (حفظ خود) و معرفی مدل حماسی (اثرگذاری و نجاتبخشی).
تثبیت اصل شخصیتبخشی: درک نقش کرامت نفس و تفکیک میان «عمل زشت» و «شخصیت طیب» دانشآموز بهعنوان زیرساخت اصلی تربیت.
تبیین نقش مربی در مدل حماسی: آموزش نحوهٔ فراهمسازی زمینه و سپردن مسئولیت بهجای دخالت مستقیم و کنترل بیش از حد (مدیریت مرز باریک دخالت و هدایت).
توجیه مفهوم استقلال و تکلیف: فهم استقلالطلبی نوجوانان و تبیین تکلیف به عنوان «مأموریت الهی» و «مسئولیتپذیری پیرامونی».
مدرس و طراح اصلی دورههای تشکل یار نوجوان نخل
ایشان با بیش از ۱۷ سال سابقه مستمر، تخصصی و میدانی در حوزه تربیت نوجوان، موسس مجموعه «تشکل یار نخل» میباشند. تمرکز اصلی فعالیتهای ایشان بر آموزش مدیریت تشکل دینی با محوریت هیأت نوجوانانه استوار است.
بخشی از سوابق و تجربیات کلیدی ایشان:
موسس و مدیر «تشکل یار نوجوان نخل»
نویسنده و گردآورنده کتب تخصصی این حوزه
مسئول «هیأت دانش آموزی انصارالمهدی (عج) شهرکرد» (با بیش از ۱۵ سال سابقه فعالیت)
برگزیده «مهرواره هوای نو» به عنوان مدیر هیأت برتر
استاد جهانبازی در این دورهها، حاصل ۱۷ سال تجربه میدانی و دانش نظری خود در زمینه های محتلف را به صورت عملیاتی و کاربردی در اختیار مربیان و فعالان فرهنگی قرار میدهند.