تشکیلات سازی تربیتی
این دورهٔ آموزشی، با فرض ضرورت کار تشکیلاتی تربیتی و تمرکز بر مخاطب نوجوانان، به ارائهٔ یک مدل کاربردی برای تأسیس و مدیریت یک «کارخانهٔ انسانسازی» میپردازد. محتوای دوره بر شش گام عملیاتی و بنیادین (از تبیین هدف تا تدوین محتوا) متمرکز است تا خروجیهای انسانی (متربیان) با سرعت و دقت بیشتری در مسیر اهداف انقلاب اسلامی تربیت شوند.
این دورهٔ آموزشی به مدیران، کادر و فعالان مجموعههای تربیتی مردمنهاد، یک نقشهٔ راه شش گامی برای تأسیس، توسعه و مدیریت تشکیلات تربیتی هیئتمحور ارائه میکند. دوره با تأکید بر اینکه تشکیلات یک «کارخانهٔ انسانسازی» در مقیاس خرد است، تلاش میکند تا به سؤالات کلیدی حول چگونگی ایجاد یک مجموعهٔ بهینه پاسخ دهد.
اهداف آموزشی دوره شامل موارد زیر است:
آموزش تبیین دقیق هدف: فراگیران میآموزند که اهداف تشکیلاتی (کلان) و اهداف تربیتی (ویژگیهای مطلوب خروجی، مانند «نوجوان تراز انقلاب») را به صورت شفاف، قابل اندازهگیری و توسعهمحور تدوین کنند.
تشریح طراحی ساختار و سازماندهی: آموزش طراحی ساختار پویا، منعطف و متناسب با مدل تربیتی (مانند تربیت حماسی) و جلوگیری از نقاط کور و تداخل وظایف.
تأکید بر لزوم ضابطهمندی: تبیین اهمیت تدوین ضوابط و قواعد (بهجای خشکی اداری) برای جلوگیری از بیمسئولیتی در فضای رفاقت و استفاده از ضابطه بهعنوان ابزار تربیتی (مانند وقتشناسی و پاسخگویی).
تعیین قالبها و برنامهسازی: آموزش انتخاب قالبهای مؤثر تربیتی (مانند هیئت، خیمهٔ معرفت، اردو و مهارتآموزی) و چگونگی برنامهسازی تربیتی منسجم بر اساس این قالبها.
تدوین محتوای جامع: آشنایی با نحوهٔ تولید و جاریسازی محتوای بهروز، جذاب و ناظر به شریعت و اقتضائات روز، که شامل سیر مطالعاتی مربیان تا سناریوی اردوها میشود.
جلوگیری از انحراف و روزمرگی: آموزش چگونگی حفظ استمرار، استقامت و پایداری در مسیر هدف، و مدیریت برنامهمند به جای تصمیمگیریهای اقتضایی.
مدرس و طراح اصلی دورههای تشکل یار نوجوان نخل
ایشان با بیش از ۱۷ سال سابقه مستمر، تخصصی و میدانی در حوزه تربیت نوجوان، موسس مجموعه «تشکل یار نخل» میباشند. تمرکز اصلی فعالیتهای ایشان بر آموزش مدیریت تشکل دینی با محوریت هیأت نوجوانانه استوار است.
بخشی از سوابق و تجربیات کلیدی ایشان:
موسس و مدیر «تشکل یار نوجوان نخل»
نویسنده و گردآورنده کتب تخصصی این حوزه
مسئول «هیأت دانش آموزی انصارالمهدی (عج) شهرکرد» (با بیش از ۱۵ سال سابقه فعالیت)
برگزیده «مهرواره هوای نو» به عنوان مدیر هیأت برتر
استاد جهانبازی در این دورهها، حاصل ۱۷ سال تجربه میدانی و دانش نظری خود در زمینه های محتلف را به صورت عملیاتی و کاربردی در اختیار مربیان و فعالان فرهنگی قرار میدهند.