...

ساختار تشکیلاتی هیأت نوجوانانه

این دوره بر ساختار تشکیلاتی و نقش‌های محوری در هیئت دانش‌آموزی متمرکز است. در این چارچوب، لایه‌های اصلی (مربی، شورا، کادر و مشاورین) معرفی شده و وظایف تشکیلاتی و تربیتی ۹گانه مربی شامل انگیزه‌سازی، آموزش، هدایت و حمایت، با تأکید بر فعالیت دانش‌آموزمحور، رشد فکری و انتقال تجربه تشریح می‌شود. هدف، ایجاد یک سیستم چابک و نظام‌مند برای تربیت در هیئت است.

فایل‌ها 4
سرفصل های آموزشی 2
زمان کل دوره 1 ساعت و 26 دقیقه
بازدید کنندگان 22 نفر
معرفی دوره

اهداف آموزشی:

هدف این دوره، تجهیز مربیان و مسئولان به دانش و مهارت لازم برای سازماندهی و مدیریت یک هیئت دانش‌آموزی تشکیلاتی و تربیتی است. شرکت‌کنندگان می‌آموزند که چگونه: ۱. لایه‌های ساختاری (مربی، شورا، کادر) را به‌درستی تشکیل دهند. ۲. وظایف حیاتی مربی را (شامل انگیزه‌سازی، آموزش تخصصی و عمومی، هدایت فکری و رفتاری، و حمایت) به‌صورت ظریف و در سایه اجرا کنند. ۳. با اجرای اصول مدیریتی مانند چرخش مسئولیت و خُرد کردن وظایف، بستر رشد، مهارت‌آموزی و تربیت در میدان را برای دانش‌آموزان فراهم سازند.

توضیح کامل دوره:

دوره «ساختار و وظایف مربی در هیئت دانش‌آموزی» یک چارچوب نظام‌مند برای اداره هیئت ارائه می‌دهد که بر محوریت دانش‌آموزان (شورا و کادر) و نقش راهبردی مربی استوار است. لایه مربی به‌عنوان هسته اولیه، مسئول تشکیل شورا، سازماندهی کادر و حفظ هیئت از انحراف معرفی می‌شودشورای هیئت (۵ تا ۱۵ نفر) به‌عنوان قلب تپنده، وظیفه برنامه‌ریزی، غصه‌خواری و رفع نقایص را بر عهده دارد و جلسات آن باید دارای دو کارکرد فکری/معرفتی و اجرایی باشد. وظیفه تربیتی مربی در انگیزه‌سازی (با تأکید بر مبانی فکری و ایجاد حس خادمی)، آموزش (تشکیلاتی و تخصصی)، هدایت (فکری، تصمیم‌سازی و انتقال تجربه) و حمایت (ورود به امور خارج از توان دانش‌آموز) خلاصه می‌شود. همچنین، اجرای اصول مدیریتی چون چرخش مسئولیت‌ها بین اعضای شورا و جزئی کردن وظایف، برای افزایش تجربه و مشارکت، ضروری است.

دیدگاه و پرسش
ارسال دیدگاه یا پرسش
مدرس دوره

مدرس و طراح اصلی دوره‌های تشکل یار نوجوان نخل

ایشان با بیش از ۱۷ سال سابقه مستمر، تخصصی و میدانی در حوزه تربیت نوجوان، موسس مجموعه «تشکل یار نخل» می‌باشند. تمرکز اصلی فعالیت‌های ایشان بر آموزش مدیریت تشکل دینی با محوریت هیأت نوجوانانه استوار است.

بخشی از سوابق و تجربیات کلیدی ایشان:

  •    موسس و مدیر «تشکل یار نوجوان نخل»

  •  نویسنده و گردآورنده کتب تخصصی این حوزه

  •  مسئول «هیأت دانش آموزی انصارالمهدی (عج) شهرکرد» (با بیش از ۱۵ سال سابقه فعالیت)

  •  برگزیده «مهرواره هوای نو» به عنوان مدیر هیأت برتر

استاد جهانبازی در این دوره‌ها، حاصل ۱۷ سال تجربه میدانی و دانش نظری خود در زمینه های محتلف را به صورت عملیاتی و کاربردی در اختیار مربیان و فعالان فرهنگی قرار می‌دهند.