عوامل عدم رشد هیئت
این دوره به تحلیل دلایل رکود و عدم پیشرفت هیئتهای دانشآموزی و نوجوانان میپردازد. ما چهار مانع اصلی شامل حاکمیت سلیقه کادر هیئت، کمبود ساختار تشکیلاتی، ضعف سازماندهی نیروها و عدم اعتماد به دانشآموزان را بررسی کرده و راهکارهای برونرفت از این چالشها را ارائه خواهیم داد.
این دوره آموزشی با عنوان "موانع رشد در هیئتهای نوجوانان" با هدف ایجاد تحول کمی و کیفی در مجموعههای فرهنگی-تربیتی نوجوانان طراحی شده است. محتوای دوره بر شناسایی این پرسش حیاتی متمرکز است که چرا یک هیئت پس از گذشت چند سال، نه در افزایش جمعیت مخاطب (رشد کمی) و نه در کیفیت خروجی نیروها و برنامهها (رشد کیفی)، پیشرفتی نداشته است.
اهداف آموزشی اصلی این دوره شامل موارد زیر است:
تشخیص دقیق موانع: شناسایی چهار عامل اصلی رکود: حاکمیت ذائقه کادر هیئت بهجای مخاطب عمومی، فقدان ساختار تشکیلاتی منسجم، سازماندهی ناصحیح نیروها و انتخاب مربیان، و عدم اعتماد کافی به نوجوانان در واگذاری مسئولیتها.
تعریف شاخصهای رشد: درک صحیح از مفاهیم رشد کمی (افزایش جمعیت و تفکیک سنی) و رشد کیفی (بهبود فرآیند پرورش و ارتقای برنامههای رسانهای و دکور).
ارائه راهکار عملی: آموزش نحوه تدارک برنامههای ویژه برای کادر (جلسات خصوصی) بهمنظور تفکیک سلیقه، و لزوم اجرای چرخش مسئولیت در هیئتها بهعنوان یک "کارخانه نیروساز" برای جلوگیری از سکون.
اهمیت ساختار تشکیلاتی: تبیین ضرورت ایجاد لایههای نیرویی شفاف و واگذاری مسئولیت بر اساس استعداد و علاقه نوجوانان، و تأکید بر نقش محوری مربی شایسته در سازماندهی موفق.
مدرس و طراح اصلی دورههای تشکل یار نوجوان نخل
ایشان با بیش از ۱۷ سال سابقه مستمر، تخصصی و میدانی در حوزه تربیت نوجوان، موسس مجموعه «تشکل یار نخل» میباشند. تمرکز اصلی فعالیتهای ایشان بر آموزش مدیریت تشکل دینی با محوریت هیأت نوجوانانه استوار است.
بخشی از سوابق و تجربیات کلیدی ایشان:
موسس و مدیر «تشکل یار نوجوان نخل»
نویسنده و گردآورنده کتب تخصصی این حوزه
مسئول «هیأت دانش آموزی انصارالمهدی (عج) شهرکرد» (با بیش از ۱۵ سال سابقه فعالیت)
برگزیده «مهرواره هوای نو» به عنوان مدیر هیأت برتر
استاد جهانبازی در این دورهها، حاصل ۱۷ سال تجربه میدانی و دانش نظری خود در زمینه های محتلف را به صورت عملیاتی و کاربردی در اختیار مربیان و فعالان فرهنگی قرار میدهند.