...

نمونه خیمه معرفت

این دوره آموزشی بر اساس تفسیر عمیق آموزه‌های قرآنی و بیانات یک رهبر فکری و مذهبی، به بررسی رابطه تحول درونی (بعثت شخصی) و اقدام مؤثر اجتماعی-سیاسی می‌پردازد. هدف اصلی، ترغیب مخاطب به حرکت از رخوت و سستی به سمت برانگیختگی درونی است، چرا که تغییر جهان و جامعه، تنها پس از ایجاد انقلاب درونی در فرد امکان‌پذیر است.

فایل‌ها 2
سرفصل های آموزشی 2
زمان کل دوره 2 ساعت و 38 دقیقه
بازدید کنندگان 12 نفر
معرفی دوره

این دوره یک بررسی تحلیلی و کاربردی بر مفاهیم بنیادین اسلامی مانند نبوت (بعثت)، عدالت اجتماعی (مبارزه با فقر و ظلم) و وظیفه پیروان است.

محور اصلی:

  • بازتعریف بعثت: بعثت نه تنها یک رویداد تاریخی برای پیامبر، بلکه یک الگوی دائمی برای هر فرد مؤمن است که نیازمند رستاخیز درونی و خروج از رخوت است. این تحول باطنی (انقلاب درونی) نقطه آغازین هرگونه تحول بیرونی و اجتماعی است.
  • تغییر از درون به بیرون: دوره تأکید می‌کند که پیروان پیامبر تا خودشان عوض نشوند (تغییر در نگرش، عمل و اراده)، قادر به ایجاد تغییر در جامعه و جهان نخواهند بود.
  • مسئولیت فردی در قبال فقر و ظلم: نقد نگاه منفعلانه که انتظار دارد "دست غیب" بدون اقدام انسان، مشکلات فقر و ظلم را حل کند. دوره، مسئولیت مستقیم مؤمن را در مبارزه با ریشه‌های فقر و ظلم و پرهیز از بی‌تفاوتی تبیین می‌کند.
  • الگوگیری از انبیاء: ارائه تحلیل از زندگی و نحوه اقدام پیامبران و پیشوایان (مانند امام خمینی)، به عنوان الگوهایی که ابتدا در خود تحول عظیمی ایجاد کردند تا توانستند تحولات بزرگ اجتماعی-سیاسی را رهبری کنند.

اهداف آموزشی:

  1. ایجاد انگیزه تحول شخصی: درک این حقیقت که تغییر جهان (در هر سطحی) با تغییر خود آغاز می‌شود.
  2. عملیاتی کردن ایمان: تبدیل باورهای دینی از حالت منفعل به برانگیختگی فعال برای اقدام در میدان‌های اجتماعی و سیاسی.
  3. تربیت رهبران مؤثر: آموزش اینکه رهبری و تأثیرگذاری در جامعه (حتی در سطح کوچک) نیاز به یک "بعثت درونی" و "انقلاب باطنی" دارد تا حرکت او از سستی نباشد.
  4. نقد و رد انفعال: مبارزه فکری با اندیشه‌هایی که حل مشکلات جامعه را به نیروهای ماورائی یا حاکمیت بدون اقدام مردم واگذار می‌کنند.
دیدگاه و پرسش
ارسال دیدگاه یا پرسش
مدرس دوره

مدرس و طراح اصلی دوره‌های تشکل یار نوجوان نخل

ایشان با بیش از ۱۷ سال سابقه مستمر، تخصصی و میدانی در حوزه تربیت نوجوان، موسس مجموعه «تشکل یار نخل» می‌باشند. تمرکز اصلی فعالیت‌های ایشان بر آموزش مدیریت تشکل دینی با محوریت هیأت نوجوانانه استوار است.

بخشی از سوابق و تجربیات کلیدی ایشان:

  •    موسس و مدیر «تشکل یار نوجوان نخل»

  •  نویسنده و گردآورنده کتب تخصصی این حوزه

  •  مسئول «هیأت دانش آموزی انصارالمهدی (عج) شهرکرد» (با بیش از ۱۵ سال سابقه فعالیت)

  •  برگزیده «مهرواره هوای نو» به عنوان مدیر هیأت برتر

استاد جهانبازی در این دوره‌ها، حاصل ۱۷ سال تجربه میدانی و دانش نظری خود در زمینه های محتلف را به صورت عملیاتی و کاربردی در اختیار مربیان و فعالان فرهنگی قرار می‌دهند.